طاهره زاهدی
چکیده
از دیرباز، سفر یک واقعیت فرهنگی است که از طریق آن انسان به یک دانش نسبی دربارهی دیگران و خود دست مییابد. مسافر به مناظر، آداب و رسوم و معماری بیش از خود بومیها علاقه نشان میدهد. ثمرهی سفر بین میل به بیان صحت و سقم واقعیت و جذابیت های تخیل که آن را تغییر می دهند در نوسان است زیرا می خواهد بازتابی از جهان باشد. مطالعات تصاویر یا ...
بیشتر
از دیرباز، سفر یک واقعیت فرهنگی است که از طریق آن انسان به یک دانش نسبی دربارهی دیگران و خود دست مییابد. مسافر به مناظر، آداب و رسوم و معماری بیش از خود بومیها علاقه نشان میدهد. ثمرهی سفر بین میل به بیان صحت و سقم واقعیت و جذابیت های تخیل که آن را تغییر می دهند در نوسان است زیرا می خواهد بازتابی از جهان باشد. مطالعات تصاویر یا ایماگولوژی، تلفیقی از تاریخ ادبی، سیاسی و روانشناختی مردم است. این مسأله ما را به تحقیق دربارهی اثر پیر لوتی به نام مادام کریسانتم واداشت. هدف ما، ابتدا، دورنمای کلی از تصویرشناسی است. سپس، خواهیم دید که چگونه وی به راز و رمز ریشههای تاریخی ژاپنیها و جنبههای روانشناختی از خلال رنگی عاشقانه و شرح حال نفوذ میکند و در پایان بررسی میکنیم که آیا بین تصویری که این مسافر در سر میپرورانده و واقعیتی که با آن روبهرو شده فاصلهای وجود دارد.