Type de document : Original Article

Auteurs

1 Assistant Professor, Department of French Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran Iran

2 MA Student of teaching French as a Foreign Language, Department of French Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

10.22054/rlf.2021.63125.1125

Résumé

Dans les méthodologies qui précédaient la perspective actionnelle, en particulier l’approche communicative, il n’y avait que quatre compétences : la compréhension orale/écrite et la production orale/écrite. C’est à partir de la perspective actionnelle et plus particulièrement de la rédaction du CECRL en 2001 que la compétence de la production orale se divise en deux parties : celle de la production orale « en interaction » et celle de la production orale « en continu ». Dans cet article notre problématique principale est de savoir comment appliquer les stratégies d’apprentissage métacognitives afin d’améliorer la compétence de la production orale en continu chez les apprenants iraniens. Pour pouvoir appliquer les stratégies métacognitives au moment de la production orale en continu, nous avons enseigné pendant une séquence didactique de deux mois (3 heures par semaine) aux 15 apprenants au niveau A2 les stratégies métacognitives et nous leur avons proposé différentes tâches et activités qui exigeaient chacune la mobilisation des stratégies métacognitives. Les résultats de cette étude montrent que l'enseignement et la pratique de stratégies métacognitives peuvent aider à renforcer cette compétence des apprenants du FLE lors de la production orale en continu.

Mots clés

Titre d’article [فارسی]

کاربرد استراتژی‌های فراشناختی در مهارت تولید شفاهی پیوسته

Auteurs [فارسی]

  • لیلا شوبیری 1
  • عبدالرضا خاکباش 2

1 استادیار و عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه و آلمانی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه، گروه تخصصی زبان فرانسه و آلمانی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

Résumé [فارسی]

در متدهای آموزشی قبل از رویکرد کنشی، به ویژه در رویکرد ارتباطی، تنها چهار مهارت وجود داشت: درک شفاهی/نوشتاری و تولید شفاهی/نوشتاری. از زمان روی کار آمدن رویکرد کنشی و خصوصاً پس از نگارش کتاب چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها (CECRL) در سال 2001، توانش تولید شفاهی به دو بخش تقسیم شد: تولید شفاهی «تعاملی» و تولید شفاهی «پیوسته». این دو توانش قبلاً در برخی رویکرهای آموزشی همچون رویکرد ارتباطی در عمل وجود داشت، اما به دلیل عدم تعریف دقیقی از آنها، این دو توانش از یکدیگر متمایز نبودند. کتاب چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها با افزودن مفهوم «تولید شفاهی پیوسته» به دایره واژگان آموزش زبان‌های خارجی، آن را برای نخستین بار تعریف می‌کند و توصیفی برای این مهارت جدید با توجه به به شش سطح زبانی ارائه می‌دهد. در این مقاله مسأله اصلی ما چگونگی استفاده از استراتژی‌های یادگیری فراشناختی به منظور ارتقای مهارت تولید شفاهی پیوسته در زبان آموزان ایرانی است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آموزش و تمرین استراتژی‌های فراشناختی می‌تواند به تقویت این توانش در زبان آموزان فرانسه کمک بسزایی بکند.

Mots clés [فارسی]

  • استراتژی‌های یادگیری فراشناختی
  • تولید شفاهی پیوسته
  • چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها
  • رویکرد کنشی
  • توانش زبانی