Type de document : Original Article

Auteur

Faculté des langues étrangères, Université Azad islamique de Roudehen

Résumé

La rêverie est un enjeu majeur dans l’étude des œuvres littéraires car la rêverie reflète le monde imaginaire d’un écrivain. Ainsi les rêveries se trouvent –elles au cœur de la critique thématique qui les analyse en cherchant les récurrences significatives. De la sorte, nous pourrions supposer que chaque écrivain projette ses rêveries dans son œuvre et en fait la matière première de sa création littéraire. Les rêveries sont une notion clé pour comprendre l’univers littéraire de Colette : cet écrivain établit une corrélation entre ses rêveries et les éléments de la trame romanesque particulièrement la description des personnages.
Cela étant, dans le cadre de cet article, nous nous proposons d’analyser ces rêveries dans Sido, Les Vrilles de la Vigne et le Blé en herbe dans une vision thématique en nous appuyant surtout sur les propos de Resch qui privilégie essentiellement les détails corporels. Dans cette optique, nous nous intéressons à la description physique des personnages féminins afin de montrer comment cette description contribue à la mise en œuvre de l’univers littéraire de Colette. Ainsi notre étude porte-t-elle sur la description physique et mentale des personnages féminins et également sur la portée du vocabulaire des couleurs dans cette description.

Mots clés

Titre d’article [Persian]

خیال پردازی و زنانگی در آثار کولت : سیدو، پیچک های تاک و گندم نارس

Auteur [Persian]

  • فرناز ارفعی زاده

دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

Résumé [Persian]

خیال پردازی مفهومی چند بعدی است که در ارتباط مستقیم با دنیای ذهنی خالق یک اثر ادبی قرار دارد ، از این رو در حوزه نقد آثار ادبی از دریچه نقد مضمونی نقش مهمی دارد زیرا برای مطالعۀ آثار ادبی از ورای مفهوم خیال پردازی می بایست تصاویر خیال پردازانه و رابطه شان با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد.
درک و مطالعه خیال پردازی و تصاویر آن یکی از کلیدهای اصلی ورود به دنیای سیدونی گابریل کولت نویسندۀ فرانسوی است زیرا این نویسنده مفهوم خیال پردازی را در آثار خود به مفاهیم دیگر همچون توصیف شخصیت ها و جایگاه هر یک از آنان در سیر روایی داستان پیوند می زند. این موضوع در سه اثر سیدو، پیچک های تاک و گندم نارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خیال پردازی و تصاویر خیال پردازانه در رابطه مستقیم با توصیفات ارائه شده از شخصیت های زن در هر سه اثر قرار دارد.
در مقالۀ حاضر با استفاده از رویکرد نقد مضمونی و از ورای روش توصیفی- تحلیلی یانیک رش که بیشتر بر جزییاتی نظیر جایگاه رنگ ها و انرژی شان در توصیف فیزیکی شخصیت ها استوار است به بررسی مفهوم خیال پردازی در آثار کولت خواهیم پرداخت. از این رو توصیفات صورت گرفته از شخصیت های زن در سه اثر سیدو، پیچک های تاک و گندم نارس را مورد مطالعه قرار داده و توصیفات ظاهری، روحیات و اندیشه ی این شخصیت ها و همچنین جایگاه رنگ و اهمیت واژگان رنگ ها در توصیف خلقیات و ظاهر شخصیت های زن را بررسی خواهیم کرد.

Mots clés [Persian]

  • کولت
  • خیال پردازی
  • زنانگی
  • شخصیت های زن
  • توصیف

Titre d’article [English]

Imagination and Femininity in the Works of Colette: Sido, The Tendrils of the vine and Green Wheat

Résumé [English]

Imagination is a multidimensional concept that is directly related to the mental world of the creator of a literary work. Hence, in the field of literary criticism, it has an important role in thematic literary criticism, as imageries and their relationship with each other should be examined to study literary works from the imagination point of view. Understanding and studying imagination and imageries is one of the main keys to enter the French author’s, Sidonie-Gabrielle Colette’s world, because, in her works, Collette links the concept of imagination to other concepts such as character descriptions and the position of each of them in the narrative of the story. This subject is of particular importance in three works of her: Sido, The Tendrils of the vine and Green Wheat. Imagination and imagery are directly related to the presented description of female characters in all three works. In this paper, the concept of imagination in the works of Colette was examined using the thematic literary criticism approach and the descriptive-analytic method which mainly focuses on such details as the position of colors and their energy in the physical description of characters. Hence, the descriptions of female characters in three works of Sido, The Tendrils of the vine and Green Wheat were studied, and the physical looks, mentality and morals of these characters, as well as the significance of color and importance of the color vocabulary in describing the morals and physical looks of female characters were examined.

Mots clés [English]

  • Collette
  • Imagination
  • Femininity
  • female characters
  • Description