Type de document : Original Article
Auteur
Doctorant, Laboratoire de Didactique de la Langue et des Textes (L.D.L.T), Université de Ali Lounici - Blida 2, Faculté des Lettres et des Langues, département de français, El Affroun, Algérie
Résumé
Mots clés
Titre d’article [فارسی]
Auteur [فارسی]
در این مقاله، ما بر بازنماییهای که معلمان با ادغام زبان مرجع انجام میدهند و تأثیر آن بر مهارتهای نوشتاری دانشآموزان تمرکز می کنیم و نخست این پرسش را مطرح میکنیم: تأثیر بازنماییها و زبان مرجع بر مهارت نوشتن دانشآموزان چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، ما یک راهنمای نوشتن را برای دو کلاس با شیوههای مختلف زبانی- یک زبانه و چندزبانه – در نظر میگیریم که معلمان این کلاسها بازنماییهای متفاوتی را ارائه میدهند. نتایج مطالعه نشان میدهد که استفاده از زبان مرجع باعث بهبود تولیدات نوشتاری زبان آموزان میشود و استفاده از زبان مرجع بدین روش که معلم از زبان مرجع به زبان فرانسوی می رود تا انواع خاصی از عبارات را توضیح دهد به درک بیشتر فراگیران یاری میرساند.
Mots clés [فارسی]
Titre d’article [English]
The Challenge of the Sociodidactics of Plurilingualism: the Impact of Representations and the Reference Language on the Writing Performance of Learners
Résumé [English]The present paper focuses on the representations which teachers generate in the integration of the reference language (RL) and its impact on students' writing skills. We started from the following question : what is the impact of the representations and RL on the editorial competence of the students? To answer this question, we implement a written production directive addressed to two classes of different linguistic practices - monolingual and multilingual - whose teachers make different representations. The final results show that the use of the referential language improves learners written productions.
Mots clés [English]