Type de document : Original Article

Auteur

Faculté des sciences humaines et sociales de Tunis- Département Français.

Résumé

L’objectif de cet article est d’étudier les propriétés syntaxiques générales des titres de presse. Ces derniers occupent une place particulière au sein du texte, ils mettent en œuvre des stratégies langagières tout à fait spécifiques et sont porteurs de multiples fonctions. Les titres de presse attirent notre attention et se démarquent du reste du discours de l’information par leurs propriétés syntaxiques, les formes de représentation de la nouvelle qu’ils mettent en scène, qu’il s’agisse d’un discours ou d’un événement.

Mots clés

Titre d’article [Persian]

نحو در عنوان‌های مطبوعاتی: مورد مجله‌ی تونسی «Le Temps»

Auteur [Persian]

  • رفیقه بن عبدالله

Résumé [Persian]

هدفِ این مقاله بررسی ویژگی‌های نحوی عناوین روزنامه‌ها که در متن جایگاهی ویژه دارند. آن‌ها راهبردهای زبانی بسیار خاصی را به‌کار می‌گیرند و کارکردهای گوناگونی دارند. عناوین مطبوعات توجه ما را به خود جلب می‌کنند و، به واسطه‌ی ویژگی‌های نحوی‌شان و اَشکال بازنمایی ‌ِخبرهایی که بیان می‌کنند، خواه از یک گفت‌وگوی خبری متمایز باشد، خواه یک رویداد، از دیگر گفتمان‌های اطلاعاتی متمایز هستند. ارائه‌ی عناوین روزنامه‌نگاری صرفاً از یک راهبرد تعلیق بهره می‌گیرد، زیرا روزنامه‌نگار همیشه به‌دنبال این است که عطش خواندن را در خواننده برانگیزد. عناوین می‌توانند متنوع باشند، به شکل گروه‌های اسمی، جملات دارای حذف، عبارات استفهامی و حروف ندا و اصوات هستند. خواننده بازیگر اصلی و مسئول گرفتن این تصمیم است که آیا از روی عنوان پیشنهادی، به خواندن محتوای مقاله‌ موردنظر ادامه دهد یا نه.

Mots clés [Persian]

  • نحو
  • عنوان مطبوعاتی
  • ویژگی‌ها
  • راهبردها
  • گفتمان

Titre d’article [English]

Syntax in Press Titles: Case of Tunisian Journal “Le Temps”

Résumé [English]

The present article aims to study the general syntactic properties of newspaper titles, which occupy a special place within the text; they implement very specific language strategies and carry out multiple functions. Press titles catch our attention and stand out from the rest of the information discourse by their syntactic properties, the forms of representation of the news that they stage, whether it is a discourse or an event. The staging of journalistic headlines use purely a strategy of suspense because the journalist always seeks to put the reader in a thirst for reading. Titles can be varied, in form of nominal groups, elliptical sentences, interrogations and interjections. The reader is the main actor and then responsible to read or not to read the content of the highlighted journalistic article after reading the proposed title.

Mots clés [English]

  • Syntax
  • press title
  • characteristics
  • Strategies
  • Speech