Type de document : Original Article

Auteur

Université Allameh Tabatabaï

Résumé

Cet article présenté lors de la journée internationale des professeurs de français en 2019 débute par une courte description de la situation de l’enseignement universitaire de la traduction en Iran. Notre objectif est de montrer que l'enseignement pratique de la traduction doit être comme tout autre domaine d'enseignement créatif et innovant. L'innovation et l'avancement des connaissances sont les forces motrices de l'université, mais on constate que malgré les propositions des idées pour innover dans les cours pratiques de traduction la situation ne change pas, les méthodologies employées n’évoluent presque pas.  Comment les formateurs doivent-ils innover pour adapter leur enseignement aux changements vécus par la société ? Nous allons montrer que l'innovation dans la formation des traducteurs passe par la formation des enseignants, la prise en compte de la composante métacognitive de l’apprentissage et la responsabilisation des apprenants dans le déroulement des cours. En donnant des rôles actifs aux apprenants on leur fait comprendre la valeur sociale de leur présence physique et surtout active dans la salle de cours. Cette mise en valeur des apprenants profite à toute la classe grâce à un apprentissage collaboratif.

Mots clés

Titre d’article [Persian]

خلاقیت و نوآوری در آموزش ترجمه در دانشگاه های ایران

Auteur [Persian]

  • فاطمه میرزا ابراهیم تهرانی

دانشگاه علامه طباطبایی

Résumé [Persian]

این مقاله، که به مناسبت روز جهانی معلم زبان فرانسه در سال ۲۰۱۹ ارائه شد، نخست چالش‌های آموزش ترجمه در دانشگاه‌های ایران را به صورت اجمالی بررسی می‌کند و سپس به شرح اهمیت خلاقیت و نوآوری در آموزش ترجمه می‌پردازد. خلاقیت و نوآوری منحصر به آموزش ترجمه نیست و در تمام رشته‌ها به آن توجه می‌شود؛ در واقع نوآوری نیروی محرکه‌ی دانشگاه است که باعث پیشرفت علم و جامعه می شود. در این مقاله تلاش کردیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه مدرسان می‌توانند، با اتکا به خلاقیت و نوآوری، ترجمه را آموزش دهند. در ادامه نشان دادیم مدرسی به اهداف از پیش‌تعیین‌شده‌ی خود می‌رسد که آموزش ترجمه را بر پایه‌ی تخصص بنا نهاده باشد و برای تدریس ترجمه مهارت‌های لازم را کسب کرده و آموزش دیده باشد. بدیهی است آموزش ترجمه متفاوت از آموزش زبان و ادبیات است و آشنایی با اصول و مبانی ترجمه و تسلط به آن از الزامات تدریس در این رشته است. در پایان، برای تدوین یک برنامه‌ی آموزشی نوین، پیشنهاد می‌شود در شیوه‌ی گزینش و تربیت مدرس ترجمه بازنگری شود و همچنین برنامه‌های آموزشی با توجه به مؤلفه‌های فراشناختی و نقش فعال و محوری دانشجویان تنظیم شود و بخشی از مسئولیت‌ها به عهده‌ی آنها گذاشته شود تا احساس نارضایتی از کلاس ترجمه در آن‌ها ایجاد نشود.

Mots clés [Persian]

  • ترجمه
  • آموزش
  • نوآوری
  • مؤلفه‌های فراشناختی
  • مسئولیت‌پذیری

Titre d’article [English]

Creativity in Teaching Translation in Universities of Iran

Résumé [English]

The present paper, which was presented on French Teachers’ Day 2019, first studies the challenges of teaching translation in the universities of Iran briefly and then discusses the significance of creativity in teaching translation. Creativity is not just limited to teaching translation and is considered as an important factor in all disciplines. In fact, creativity is the motive force of the university and helps both science and society improve. Accordingly, this paper attempts to answer this question: how teachers can teach translation using their creativity and then it shows that those teachers will succeed to achieve their preplanned objectives who base their teaching methods on proficiency and who are trained and gained required expertise in teaching translation. Teaching translation obviously differs from teaching language and literature and the teacher is required to know the principles of translation and master them. In the conclusion, it is suggested to reconsider the selection and teacher training methods for designing a new syllabus. Also, the syllabus should be developed based on metacognitive components and the active and central role of the students; and a part of the responsibilities should be entrusted to them so as to be more satisfied through actively participating in the class.

Mots clés [English]

  • translation
  • teaching
  • creativity
  • Metacognitive Components
  • Accountability