Type de document : Original Article
Auteurs
1 Département de langue et littérature françaises, faculté des langues et littératures étrangères, Université de Téhéran
2 Département de français, Université Tarbiat Modares, Téhéran, Iran.
Résumé
L’objectif de cette recherche est d’analyser les caractéristiques des tâches numériques proposées dans les manuels de FLE et sa mise en place par les enseignants iraniens. Les outils de la collecte des données comprennent donc des manuels de FLE utilisés dans les instituts de langues en Iran et les entretiens avec 18 enseignants iraniens. Deux dispositifs d’analyse de données ont alors été adoptés : une grille d’analyse des tâches numériques et le logiciel MAXQDA. L’analyse des manuels montrent que les tâches numériques ont pris une place croissante dans les méthodes étudiées. Les résultats obtenus de l’analyse des entretiens révèlent que la majorité des enseignantes n’effectuent pas les tâches numériques proposées par les manuels dû à plusieurs facteurs notamment le manque de temps et d’installation numérique dans leurs instituts. Pour certaines interviewées la mise en œuvre des tâches numériques équivaut à l’utilisation des sites Internet pour proposer des exercices aux apprenants ou à l’enseignement à distance. Nous pouvons conclure des résultats que le besoin des stages de formation est ressenti de la part des enseignants pour d’abord les initier au concept de tâche et de tâche numérique et ensuite les former à la mise en place des outils numériques dans le processus d’enseignement, selon un choix raisonné compte tenu de leur contexte, en vue de créer un environnement authentique d’enseignement/apprentissage du FLE en Iran.
Mots clés
Titre d’article [Persian]
استفاده از فعالیت های تعاملی- اجتماعی فناورانه در کلاس زبان فرانسه: بررسی چگونگی تربیت مدرسان ایرانی
Auteurs [Persian]
- مرضیه مهرابی 1
- معصومه خواجه وند سریوی 2
1 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران
2 گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Résumé [Persian]
پژوهش پیش رو با هدف تحلیل ویژگی فعالیت های تعاملی- اجتماعی فناورانه در کتاب های آموزشی زبان فرانسه و اجرای آن از سوی مدرسان ایرانی صورت گرفته است. ابزارهای گردآوری داده متضمن کتاب های آموزشی زبان فرانسه و مصاحبه با ۱۸ مدرس بوده و بر این اساس، از دو ابزار تحلیل داده استفاده شده است؛ جدول تحلیل فعالیت های تعاملی – اجتماعی فناورانه و نرم افزار MaxQda. نتایج به دست آمده از تحلیل فعالیت های تعاملی – اجتماعی فناورانه نشان می دهد که این فعالیت ها جایگاه رو به رشدی را در کتاب های آموزشی مورد مطالعه به خود دیده اند. تحلیل مصاحبه ها حاکی از آن است که اغلب مدرسان، فعالیت های تعاملی- اجتماعی فناورانه را به دلایل گوناگونی نظیر کمبود وقت و کمبود امکانات دیجیتالی در آموزشگاه ها انجام نمی دهند. همچنین گفته های برخی از مدرسان گویای این مطلب است که آنها انجام این فعالیت ها را هم ارز استفاده از وب سایت ها برای ارائه تمرینهای زبانی به زبان آموزان، یا برابر با آموزش از راه دور می دانند. مجموع تحلیل ها نشان می دهد مدرسان به دوره های آموزشی نیاز دارند، تا نخست به صورت عملی با مفهوم فعالیت های تعاملی- اجتماعی و سپس فعالیت های تعاملی - اجتماعی فناورانه آشنا شوند و در نهایت، بر اساس گزینشی فکورانه و بر حسب بستر و شرایط تدریس خود، ابزارهای فناورانه را به منظور ایجاد محیطی واقعی در فرایند یاددهی/ یادگیری به کار گیرند.
Mots clés [Persian]
- مدرسان ایرانی
- دوره تربیت مدرس
- کتاب آموزشی زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی
- فعالیت های تعاملی – اجتماعی فناورانه
- فناوری اطلاعات و ارتباطات