Type de document : Original Article

Auteurs

1 گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 دانشگاه تبریز

10.22054/rlf.2024.82130.1194

Résumé

Les locutions sont essentielles pour maîtriser une langue et leur acquisition favorise la communication. De plus, les cartes mentales aident à visualiser et comprendre ces combinaisons de mots, facilitant ainsi leur acquisition. La carte mentale aide aussi le mémoire de travail et mémoire visuelle, car elle permet d'organiser l'information de manière structurée. En utilisant des images, des couleurs et des mots-clés, elle stimule les connexions neuronales, rendant l'apprentissage plus interactif et engageant. En raison de l'absence de cartes mentales dans l'enseignement du FLE en Iran, nous nous proposons d'étudier les locutions figées et non figées à l'aide de cartes mentales. Dans cette étude analytique, notre objectif est de savoir comment les cartes mentales peuvent aider à acquérir les locutions. Nous avons ciblé des étudiants de deux groupes. Ceux ayant appris ces locutions par le biais de cartes mentales ont obtenu les meilleures notes. Les résultats ont montré l'efficacité des cartes mentales dans l'utilisation de ces combinaisons de mots.

Mots clés

Titre d’article [Persian]

آموزش عبارات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران با استفاده از نقشه های ذهنی

Auteurs [Persian]

  • طاهره محمدپور 1
  • وحید نژادمحمد 2

1 Department of French Language, Tarbiat Modares University, Tehran

2 Université de Tabriz

Résumé [Persian]

یادگیری اصطلاحات موجب ارتقای توانش ارتباطی و نشان دهنده ی تسلط زبانی است . علاوه بر این، نقشه های ذهنی به تجسم و درک این ترکیب کلمات کمک می کند و یادگیری آنها را تسهیل می بخشد. نقشه ذهنی به افزایش حافظه کاری و دیداری کمک می‌کند و اطلاعات را به شکلی ساختاریافته سازماندهی می‌کند. با به‌کارگیری تصاویر، رنگ‌ها و کلمات کلیدی، ارتباطات عصبی را تحریک کرده و فرآیند یادگیری را تعاملی و جذاب‌تر می‌سازد. با توجه به عدم وجود نقشه ذهنی در آموزش زبان فرانسه در ایران، در این مطالعه تحلیلی، ما به بررسی عبارات ثابت و غیر ثابت با استفاده از نقشه ذهنی پرداختیم. در مطالعه حاضر، هدف ما این است که بدانیم نقشه‌های ذهنی چگونه می‌توانند به یادگیری اصطلاحات کمک کنند. ما دو گروه زبان آموزان را هدف قرار دادیم. فراگیرانی که این عبارات را از طریق نقشه ذهنی یاد گرفتند نمرات بهتری را کسب کردند. نتایج حاکی از کارآمدی نقشه های ذهنی در استفاده از این ترکیب کلمات بود.

Mots clés [Persian]

  • نقشه ذهنی
  • عبارت
  • زبان آموزان ایرانی
  • حفظ
  • واژگان