دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 GRAFE, Faculté des Sciences de l'Education, Université Mohamed V, Maroc

2 LABORATOIRE DE RECHERCHE SUR LES LANGUES ET LA COMMUNICATION Faculté des Lettres et des Sciences humaines, Agadir

3 Groupe de Recherche et d’Action pour la Formation et l’Enseignement (GRAFE) Faculté des Sciences de l’Education Université Mohammed V, Rabat.

چکیده

آموزش زبان فرانسه در دبیرستان های مراکش با بحران مواجه است. انتخاب معرفت شناسانه و آموزشی مرتبط با روش تدریس ادبیات بیش از اندازه بر پایه رویکرد صورتگرا و فنی متن ادبی انجام می گیرد. این روش مانعی است که کنشگر-خواننده-نگارنده بتواند ادبیات را از راه خواندن و نوشتن بیاموزد. با تکیه بر این فرضیه آموزش ادبیاتی را که مبتنی بر روش تدریس خاصی است بررسی کرده و به پرسش های زیر پاسخ می دهیم : چه نگرشی به ادبیات و کدام نظریه خواندن-نوشتن در جریان تعامل بین معلم و شاگرد شکل می گیرد ؟ در این تعامل آموزشی شاهد چه تغییراتی در تدریس ادبیات هستیم ؟ چه روابطی میان دیدگاه معلم و شاگرد شکل می گیرد؟

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Object "Literature" As It Is Taught in High School: Didactic Analysis of A Teaching Practice

چکیده [English]

French teaching in the Moroccan high schools is in crisis. From a particular point of view, the epistemological and didactical choices related to the teaching of literature, too centered on a formalist and technical approach of the literary text, do not really guarantee the possibilities for the subject-reader-writer to build themselves in and by the acts of reading and writing. In the light of these hypotheses, we will examine the construction of the object "literature" through a specific teaching practice by finding answers for the following questions: what conception of literature and what theory of reading-writing take shape during teacher-student interaction? What configuration or transformation of the object can be seen in this situation of didactic interaction? What articulations exist between the teaching postures of students' postures?

کلیدواژه‌ها [English]

  • literature
  • Didactic System
  • Semiotisation
  • Acting-Teacher
  • Teaching Practice