دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه

نشریه زبان پژوهشی فرانسه موفق به

کسب رتبه ب (معادل علمی پژوهشی) از کمیسیون نشریات وزارت علوم شد

کسب رتبه ب  (معادل علمی پژوهشی) از کمیسیون نشریات وزارت علوم

فراخوان ارسال مقاله به زبان فرانسه

نشریه زبان پژوهی فرانسه در حوزه های مترجمی زبان فرانسه، زبان و ادبیات فرانسه، آموزش زبان فرانسه، زبان شناسی و ترجمه شناسی جهت انتشار مقاله می پذیرد.

بدینوسیله از پژوهشگران و اساتید محترم علاقمند به حوزه های ذکر شده دعوت می شود مقالات اصیل پژوهشی خود را جهت ارزیابی و چاپ در درگاه نشریه زبان پژوهی فرانسه بارگذاری نمایند.
پیش از ارسال مقاله از اطلاع از شرایط آماده سازی نشریات درج شده در بخش راهنمای نویسندگان اطمینان یابید و برای آماده سازی فایل مقاله از فایل مدل قرار داده شده در این بخش استفاده نمایید.

 

توجه داشته باشید:

نشریه زبان پژوهی فرانسه تحت مجوز Commons Attribution 4.0 International منتشر می شود

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.

 

نشریه زبان پژوهی فرانسه در راستای احترام به قوانین اخلاق انتشار مقالات در نشریات خود را ملزم به رعایت قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می داند و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می کند.

 

 مقالات منتشر شده در نشریه زبان پژوهی فرانسه تحت دسترسی رایگان و آزاد قرار دارند.

از نویسندگان محترم مقالات درخواست می شود به همراه فایل مقاله خود، فرم تعهد نویسندگان (قابل دریافت از اینجا) مبنی بر اصالت اثر و  فرم تعارض منافع (قابل دریافت از اینجا) را  نیز بارگذاری کنند.

 

مقاله پژوهشی
موفقیت تحصیلی دانشجویان در ایران ترسیم پارادایم جدید در حوزه پژوهش‌های مربوط به آموزش زبان فرانسه

سعیده بوغیری؛ محمود رضا گشمردی؛ رویا لطافتی؛ پریوش صفا

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.72028.1155

چکیده
  بررسی موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی پارادایم نسبتا تازه‌ای را در حوزه پژوهش‌های روان‌شناسی آموزش در دنیا تشکیل می‌دهد و کشورهای انگلیسی‌زبان، به خصوص ایالات متحده و کانادا در این قلمرو پیشرو هستند. مفهوم موفقیت تحصیلی تقریبا از دو دهه پیش در پژوهش‌های ایران نیز مطرح شده است. با این حال بیشتر این پژوهش‌ها به سطوح دبستان و دبیرستان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شرق و غرب : از تاکتیک عدم خشونت ماهاتما گاندی تا صلح طلبی رومن رولان

امیرحسین دلیریان؛ مجید یوسفی بهزادی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 32-19

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.54573.1086

چکیده
  چکیده :مقاله حاضر هدف دارد به مطالعه پیوند سیاسی میان رومن رولان (1944-1866) و ماهاتما گاندی (1869-1948) پرداخته و اهمیت "عدم خشونت" را به عنوان پایه و اساس هر صلح پایدار، نمایان سازد. بعلاوه، دو واژه متضاد خشونت (جنگ) و عدم خشونت (خرد) علاوه بر نزدیک کردن فرانسه به هند، رومن رولان و گاندی را بعنوان طلایه داران صلح و استقلال ملی معرفی می نماید. با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساختار کلام اضافی: مطالعه‌ی تطبیقی موندو و داستان های دیگر و دو ترجمه آن به فارسی

Nahid Djalili Marand

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 33-51

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.72539.1156

چکیده
  در مقاله حاضر ساختار کلام اضافی جمله، ویژگی‌های آن، جایگاه و نقش‌هایش در زبان فرانسه بررسی شده تا ببینیم آیا ساختار مورد نظردرزبان فارسی ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند، آیا همان نقش ها را ایفا می‌کند و در همان جایگاه قرار می‌گیرد یا خیر. برای انجام این مطالعه‌ی تطبیقی کتاب موندو و داستان‌های دیگر، اثر لوکلزیو، و دو ترجمه‌ی فارسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هویت و ساخت فرهنگی در عصر جهانی شدن: به سوی آگاهی تعلیمی از موضوع خواننده جهانی شده.

Yassine Kartit

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 52-69

https://doi.org/10.22054/rlf.2022.58981.1111

چکیده
  : خلاصهدر عصر حاضر که جهانی شدن همه جا را مورد هجوم خود قرار داده است، جایگاه فرد ، هویت و فرهنگ او می باید در علوم انسانی ، بویژه در تعلیم و تربیت و آموزش بازنگری شود. این مسئله ما را بسمت بررسی جدی رویکردهای فرهنگی / هویتی زبان آموز ـ مخاطب در کلاس درس آموزش و فراگیری زبان واداشت. هدف اصلی این تحقیق، بررسی این عناصر فرهنگی است که بوضوح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جایگاه ارمنستان به ‏عنوان معبر سیاحان فرانسوی به‏ سوی سرزمین پارس در قرون 16 تا 18 میلادی

اسدالله محمدزاده

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 70-82

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.71449.1152

چکیده
  در طول تاریخ جدید، به ویژه از قرن 16 تا 18، زمانی که سفر اروپاییان، از کشیشان گرفته تا نویسندگان و بازرگانان، به ایران رشد کرد، ارمنستان نیز به عنوان معبری در برنامة سفر این مسافران که بسیاری از آنها فرانسوی بودند، جایی پیدا کرد. با این حال، تعداد مسافرانی که از ارمنستان می‌گذرند، در مقایسه با تعداد کل مسافران اروپایی که وارد ایران شده‌اند، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه‌ی تطبیقی ترجمه ی فارسی و فرانسه کتاب صد غزل عاشقانه اثر نرودا با تکیه بر نظریات مشونیک

روژین سادات رضوی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 83-101

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.72820.1160

چکیده
  پابلو نرودا یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم است که آثار متعددی منتشر کرده است. آنچه او را از دیگر شاعران متمایز می‌سازد، تنوع موضوع در شعر و همچنین زبان ساده و شخصی‌ای است که در اشعار عاشقانه خود به کار می‌برد. در این مقاله، با توجه به نظریات هانری مشونیک، زبان شناس، شاعر و نظریه پرداز فرانسوی و به ویژه با توجه به دیدگاه وی در مورد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترجمه عناصر فرهنگی: مورد پژوهی سه قطره خون صادق هدایت

صدیقه شرکت مقدم؛ سپیده نواب زاده شفیعی؛ فرناز ساسانی؛ فرزانه اکبری

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 102-124

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.72774.1159

چکیده
  زبان محاوره‌ای صادق هدایت، بسیاری از عناصر فرهنگی و فولکلوریک را در نوشته‌های خود بازتاب می‌دهد. این موارد شامل عبارات، اصطلاحات عامیانه و عناصر فرهنگی است که در زبان مقصد وجود ندارد. ترجمۀ عباراتی از این دست کار مترجمان را دشوار کرده است. در این مقاله با بررسی برگردان فرانسۀ داستان کوتاه سه قطره خون ترجمۀ فردریک رضوی، که از نظر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدیریت ناهمگونی در کلاس زبان فرانسه

لیلا شوبیری؛ سینا یارپرور؛ بهنام محرم زاده

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 125-164

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.72591.1157

چکیده
  امروزه عوامل زیادی مثل فضای مجازی و یا بحران های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره، همکاری و تعامل را پیچیده‌تر و گسترده‌تر کرده است. همانطور که می‌دانیم زبان یک پدیده اجتماعی است بنابراین رابطه بین یادگیری یک زبان خارجه و فاکتورهای اجتماعی از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. در این مطالعه، مسئله اصلی ما این است که چگونه معلمان می‌توانند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعۀ مفاهیم "فضا" و "دیگری" در چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم و عادت می-کنیم زویا پیرزاد

سحر وفایی تاج خاتونی

دوره 3، شماره 6 ، اسفند 1401، صفحه 165-183

https://doi.org/10.22054/rlf.2023.71687.1153

چکیده
  بخش قابل توجهی از ادبیات زاده‌ی سفر است. سفر و جا به جایی ارتباط عمیق و تنگاتنگی که با مفهوم دیگری دارد و در بیشتر موارد پرداختن به یکی، مطالعه‌ی دیگری را نیز به همراه دارد. به دلیل تعامل دائمی ادبیات با سفر و جابه‌جایی، تلاقی دو مفهوم "فضا" و "دیگری" در رمان‌های نویسندگان معاصر بسیار به چشم می‌خورد. زندگی شخصی زویا پیرزاد، داستان نویس ...  بیشتر

پذیرش شعر شارل بودلر در ایران

زهرا دوست حصار؛ محمدرضا فارسیان؛ حمیده لطفی نیا

دوره 3، شماره 5 ، شهریور 1401

https://doi.org/10.22054/rlf.2022.64697.1132

چکیده
  پذیرش شعر شارل بودلر در ایران استقبال از آثار شارل بودلر (1821-1867) در ایران به سال 1956 تقریباً یک قرن پس از انتشار آن‌ها در فرانسه برمی‌گردد. شارل بودلر اثر مهم خود، مجموعه‌ای از اشعار تحت عنوان "گل‌های بدی" را در سال 1857 منتشر کرد. ادبیات فرانسه تأثیر زیادی بر ادبیات فارسی گذاشته‌است. به طوری که می‌توان گفت روی کار آمدن پادشاهان‌ مختلف ...  بیشتر

هوش هیجانی، تعدیل کننده تاثیرهوش چندگانه بر یادگیری زبان فرانسه. مورد مطالعه: دانشجویان دوره لیسانس دانشگاه تبریز

رکسانا غلام زاده علم؛ محسن آسیب پور

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/rlf.2022.63001.1123

چکیده
  این مطالعه به دنبال بررسی تأثیر تعدیل کننده هوش هیجانی بر رابطه بین هوش چندگانه و یادگیری زبان فرانسه است. در اینجا برآنیم تا نشان دهیم چگونه هوش هیجانی با مدیریت احساسات و انگیزه فراگیران، بر روند یادگیری زبان فرانسه تأثیر می گذارد. با تکیه بر مدل هوش چندگانه گاردنر (1997) و همچنین نظریه گولمن (2000) در مورد هوش هیجانی، این فرضیه را مطرح ...  بیشتر

تاثیر پذیری آندره ژید از سعدی : ازدیگرگرایی مجذوب تا پذیرش عرفانی

سیده الهه سیادت زنجانی؛ مجید یوسفی بهزادی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/rlf.2022.50730.1058

چکیده
  مقاله حاضر در نظر دارد به مطالعه مائده های زمینی آندره ژید (1951-1869) با بهره گیری از روش تحلیلی پی یربرونول Pierre Brunel) (، قانون ظهور و قانون انعطاف پذیری پرداخته و اهمیت تاثیر گذاری سعدی (1292-1213) را در ارتباط میان "خویش" و " دیگری" نمایان سازد. بعلاوه "خرد " و " اخلاقیات" برای کشف دیگرگرایی مجذوب که در تصویر شاعر ایرانی دیده شده است، مهم تلقی می ...  بیشتر

نقش نماد فرهنگی در تحریف دریافت ماجراهای تن‌تن در ایران: مورد طوطی

پانیذ فلاحی؛ فاطمه خان محمدی؛ بهزاد هاشمی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/rlf.2022.63271.1127

چکیده
  از زمان انتشار اولین ترجمه‌های کتاب ماجراهای تن‌تن به فارسی، خوانندگان ایرانی همواره استقبال گرم و استثنایی نسبت به آنها نشان داده‌اند. برای درک علت این امر، باید نقش خوانندگان را در فرآیند تولید معنا و به طور کلی نقش جامعه‌ای که آن محصول فرهنگی خارجی را از دیدگاه خود رمزگشایی می‌کند، تحلیل کنیم. از این منظر، شخصیت‌های ادبی در ...  بیشتر

بررسی تحلیلی ترجمۀ ماشینی ضمایر فاعلی سوم شخص مفرد از فارسی به فرانسوی توسط مترجم آنلاین گوگل با استناد به نظریۀ مرجع‌گزینی نوآم چامسکی (مورد مطالعه: «مجموعه‌ای از آثار صادق هدایت»)

رؤیا خلاصی؛ مرجان فرجاه

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/rlf.2022.64331.1131

چکیده
  این مسئله که زبان فرانسوی برخلاف زبان فارسی دارای جنس دستوری است، ترجمۀ ماشینی ضمایر فاعلی سوم شخص فارسی به فرانسوی را با چالش‌هایی روبرو می‌سازد. در مطالعۀ حاضر قصد داریم مطابقۀ ضمایر فاعلی سوم شخص را در ترجمۀ فارسی-فرانسۀ مترجم آنلاین گوگل از 50 گزیدۀ مأخوذ از مجموعه‌ای از آثار صادق هدایت را که به کوشش محمد بهارلو (1372) گزین و گردآوری ...  بیشتر

صاحب امتیاز:
گروه مترجمی فرانسه دانشگاه علامه طباطبایی

مدیر مسئول:
مرجان فرجاه

اعضای هیات تحریریه:
ابراهیم کاظمی اسفه مهوش قویمی فرزانه فرحزاد حسن فروغی ژان پیر کوک لیلی انور ماریان لدرر فاطمه میرزا ابراهیم تهرانی

سردبیر:
الله شکر اسداللهی

جانشین سردبیر:
فاطمه میرزا ابراهیم تهرانی


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2676-6469

شاپا الکترونیکی: 2676-6450

بانک ها و نمایه نامه ها

سیویلیکا

نورمگز

مگیران

...