دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

Imm 48, appt n.5, avenue de France, Agdal, Rabat

چکیده

پیامدهای جهانی به‌کارگیری ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات بدان معنی است که ما اکنون در تمدنِ مشترک منحصربه‌فردی زندگی می‌کنیم، نوعی گشودگی کلی به جهان که سبب می‌شود تا انسان‌ها دیگر فقط به یک الگوی منفرد فرهنگی محدود نشوند و بر اساس آن تفکیک نشوند. آن‌ها قادرند تا جهان را به گونه‌ای دیگر درک کند و، از طریق اکتشافات بی قیدوشرط و بی‌شمار مفهوم دیگری به بازاندیشی هستی و مفهوم بودن خود بپردازند. بنابراین، ادبیات نیز به مثابه‌ی عاملی برجسته و مؤثر در شکل‌گیری ویژگی‌های افراد قلمداد می‌شود و تدریس آن باید با ملاحظه و تدبیر صورت گیرد. در این راستا،  این مقاله به‌طور جامع دریافت و درک متون ادبی را در سیستم آموزشی مراکش در زمینه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی مطالعه می‌کند تا تأثیرگذاری ابزار فناوری و اطلاعات را بر روی سازوکار شناختیِ بازنمایی و پردازش اطلاعات توسط خواننده بررسی کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Towards a Transcultural Approach to Literary Texts in Schools: A Case of Qualifying the Secondary School

چکیده [English]

The worldwide outcome of the use of ICT indicates that we are now living within a shared unique civilization, characterized by a total openness to the world, which allows people to be no longer compartmentalized based on a single cultural pattern. Hence, they are able to perceive the world differently and to rethink their being through countless unconditional discoveries of otherness. Literature, on its own, is also a striking feature in the formation of individuals and, thus, the teaching must be circumspect. It is in this sense that this study closely examines the reception of literary texts in the Moroccan educational system, in a variety of socio-cultural fields, in order to explore the impacts of ICT on the cognitive mechanism of representing and processing the information by the reader.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Didactics of Literature
  • Culture
  • Identity
  • otherness
  • Globalization
  • Humanism