دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه
مقاله پژوهشی
Littéralité et Littérarité

ژان رنه لدمیرال

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 6-28

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.11314

چکیده
  A l'occasion d'une journée d'étude organisée par le Centre d'études de la traduction et du Département de  traduction française de l'université Allameh Tabatab'i, consacrée aux Nouvelles théories et recherches en traduction littéraire, le professeur Jean-René Ladmiral a fait un discours abordant la question du littéralisme et la dimension littéraire de la traduction. Marjan Farjah a réalisé la transcription de ce discours.  بیشتر

مقاله پژوهشی
زبان فرانسه، یک عامل جبرگرایی اجتماعی در رمان های نویسندگان زن ایرانی فرانسه زبان

سعید خان آبادی؛ علی عباسی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 29-52

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51107.1061

چکیده
  در سال های اخیر با ظهور موجی از رمان نویسان زن ایرانی مواجه هستیم که زبان فرانسه را به عنوان زبان آفرینش ادبی خویش برگزیده اند. این نویسندگان از طیف مهاجران ایرانی هستند که در دهه های 70 و 80 میلادی در جریان التهابات مربوط به انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرده اند. با مطالعه رمان های این نویسندگان زن ایرانی فرانسه زبان، شباهت های فراوانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد ترجمه‌ی واژه‌ی «Mal»

محمد رحیم احمدی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 53-68

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.45417.1045

چکیده
  واژه‌ی «Mal» در زبان فرانسه حاوی معانی آشکار و ضمنی متعددی است که برای مترجم، به‌ویژه مترجم تازه‌کار، بسیار دردسرساز است. با بررسی معانی و دلالت‌های آن در زبان فرانسه و ترجمه آن به زبان‌های مختلف، به‌ویژه در آثار ادبی ترجمه‌شده به زبان فارسی می‌توان تصدیق کرد که ترجمه‌ی این کلمه در متون ادبی زبان‌های مختلف چندان سهل و بدیهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقد رفتارشناسانه‌، رویکردی نوین: مطالعه‌ی تطبیقی افسانه‌های ازوپ ولافونتن

Mohamed-Sami Alloun

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 69-90

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51133.1064

چکیده
  حالات و رویکردهایی که نویسنده در خلال آفرینش‌های خود، در مقابل مفهوم‌سازی‌اش از اولین محیط روایی که ما «طبیعت» می‌خوانیمش، اتخاذ می‌کند، همه مؤلفه‌هایی هستند که جوهره و ابعاد اثر او را تعیین می‌کنند: به ویژه لایه‌های مختلف آن و سازگاری‌ها و غلظت‌های متفاوت عناصر آن. اما خواننده، در نقش خود، ناگزیر، به هرگونه تحریف روایت طبیعیِ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خیال پردازی و زنانگی در آثار کولت : سیدو، پیچک های تاک و گندم نارس

فرناز ارفعی زاده

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 91-104

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.43919.1041

چکیده
  خیال پردازی مفهومی چند بعدی است که در ارتباط مستقیم با دنیای ذهنی خالق یک اثر ادبی قرار دارد ، از این رو در حوزه نقد آثار ادبی از دریچه نقد مضمونی نقش مهمی دارد زیرا برای مطالعۀ آثار ادبی از ورای مفهوم خیال پردازی می بایست تصاویر خیال پردازانه و رابطه شان با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. درک و مطالعه خیال پردازی و تصاویر آن یکی از کلیدهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چالش مربوط به آموزش بر اساس رویکردهای جامعه‌شناختی در چندزبانگی : تأثیر بازنمایی‌ها و زبان مرجع بر عملکرد نوشتاری

یوسف باشا

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 105-121

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51305.1078

چکیده
  در این مقاله، ما بر بازنمایی‌های که معلمان با ادغام زبان مرجع  انجام می‌دهند و تأثیر آن بر مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان تمرکز می کنیم و نخست این پرسش را مطرح می‌کنیم: تأثیر بازنمایی‌ها و زبان مرجع بر مهارت نوشتن دانش‌آموزان چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، ما یک راهنمای نوشتن را برای دو کلاس با شیوه‌های مختلف زبانی- یک زبانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نحو در عنوان‌های مطبوعاتی: مورد مجله‌ی تونسی «Le Temps»

رفیقه بن عبدالله

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 122-140

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51118.1068

چکیده
  هدفِ این مقاله بررسی ویژگی‌های نحوی عناوین روزنامه‌ها که در متن جایگاهی ویژه دارند. آن‌ها راهبردهای زبانی بسیار خاصی را به‌کار می‌گیرند و کارکردهای گوناگونی دارند. عناوین مطبوعات توجه ما را به خود جلب می‌کنند و، به واسطه‌ی ویژگی‌های نحوی‌شان و اَشکال بازنمایی ‌ِخبرهایی که بیان می‌کنند، خواه از یک گفت‌وگوی خبری متمایز باشد، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دسترسی به فرهنگِ دیگری از طریق آموزش ترانه‌ها‌ی فرانسوی در کلاس سوم دبیرستان: کشور الجزایر

SOUAD BENABBES

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 141-155

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51278.1076

چکیده
  این مقاله،  از یک سو، نتایجِ پرسش‌نامه‌‌ای را که با همکاری شماری از معلمان دبیرستانی در الجزایر پر شده است بررسی و تحلیل می‌کند. موضوع پرسشنامه درباره‌ی جایگاهی است که این معلمان در آموزش زبان فرانسه به توانش‌های بین فرهنگی اختصاص می دهند و، به‌طور ویژه، به نقش آموزش ترانه‌های‌ فرانسوی در آشنایی با فرهنگ دیگری می‌پردازد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رویکردی فرافرهنگی به متون ادبی در مدارس: مورد کیفی‌شدن مقطع متوسطه

Yassine Kartit

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 156-168

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51096.1077

چکیده
  پیامدهای جهانی به‌کارگیری ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات بدان معنی است که ما اکنون در تمدنِ مشترک منحصربه‌فردی زندگی می‌کنیم، نوعی گشودگی کلی به جهان که سبب می‌شود تا انسان‌ها دیگر فقط به یک الگوی منفرد فرهنگی محدود نشوند و بر اساس آن تفکیک نشوند. آن‌ها قادرند تا جهان را به گونه‌ای دیگر درک کند و، از طریق اکتشافات بی قیدوشرط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خلاقیت و نوآوری در آموزش ترجمه در دانشگاه های ایران

فاطمه میرزا ابراهیم تهرانی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 169-184

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.54207.1085

چکیده
  این مقاله، که به مناسبت روز جهانی معلم زبان فرانسه در سال ۲۰۱۹ ارائه شد، نخست چالش‌های آموزش ترجمه در دانشگاه‌های ایران را به صورت اجمالی بررسی می‌کند و سپس به شرح اهمیت خلاقیت و نوآوری در آموزش ترجمه می‌پردازد. خلاقیت و نوآوری منحصر به آموزش ترجمه نیست و در تمام رشته‌ها به آن توجه می‌شود؛ در واقع نوآوری نیروی محرکه‌ی دانشگاه است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه‌ی نوشتار خودزیست‌نامه‌ی آندره ژید در «اگر دانه نمیرد» بر اساس مبانی خودزیست‌نگاری فیلیپ لوژون: تقابل، واقعیت و تناقض

مریم رفیع زاده؛ مجید یوسفی بهزادی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 185-205

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.51264.1075

چکیده
  مقاله‌ی حاضر بر آن است تا به مطالعه‌ی نوشتار خودزیست‌نامه‌ی آندره ژید (1951-1869) در  اگر دانه نمیرد بپردازد و تقابل بین تناقض و واقعیت را در اعترافات شخصی او آشکار سازد. در واقع، مبانی اتوبیوگرافی (خودزیست‌نگاری) فیلیپ لوژون به‌عنوان معیاری مناسب به‌کار گرفته می‌شود تا بازآفرینی تصویر خویش و خلق دوباره‌ی خود (آندره ژید) هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترس از گذر زمان در آثار تئوفیل گوتیه

مرجان سپنجی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 206-230

https://doi.org/10.22054/rlf.2020.44190.1042

چکیده
  در این تحقیق جنبه‌های فانتستیک آثار تئوفیل گوتیه مورد بررسی قرار می‌گیرند. در آثار گوتیه زمان دارای اهمیت بسیاری است و بیشتر در خواننده عدم اطمینان، ترس و تعلیق را بر می انگیزد. در واقع نویسنده در مقابل گذر زمان و مرگ ترس خود را آشکار می کند. بنابراین زمان نقشی‌ تعیین کننده در تخیّل تئوفیل گوتیه دارد. برای بررسی دنیای تخیلی‌ ...  بیشتر