دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان وادبیات فرانسه، واحد علوم و تحقیقات تهران-دانشگاه آزاد اسلامی

2 عضو هیات علمی گروه زبانهای خارجی (فرانسه) واحد علوم و تحقیقات تهران -دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

مقاله‌ی حاضر بر آن است تا به مطالعه‌ی نوشتار خودزیست‌نامه‌ی آندره ژید (1951-1869) در  اگر دانه نمیرد بپردازد و تقابل بین تناقض و واقعیت را در اعترافات شخصی او آشکار سازد. در واقع، مبانی اتوبیوگرافی (خودزیست‌نگاری) فیلیپ لوژون به‌عنوان معیاری مناسب به‌کار گرفته می‌شود تا بازآفرینی تصویر خویش و خلق دوباره‌ی خود (آندره ژید) هدف هر نگاه جستجو‌گر قرار گیرد: من «متحرک» یا من «واقعی» ؟ این بدان معناست که ژید با اشاره به عبارت حقیقت ثانویه که میل باطنی تلقی می شود، تلاش می‌کند سرگذشت‌نویسی خویش را در روایتی مصلحت‌طلبانه توجیه کند. بدین ترتیب، کاربرد مبانی اتوبیوگرافی لوژون، برای بررسی اگر دانه نمیرد به‌عنوان اثری دوگانه پیشنهاد می‌دهیم، به‌طوری‌که تناقض و یاواقعیت آن در هویتی پیچیده و نگاهی به گذشته متبلور می‌شود. تلاش خواهیم کرد در این اثر دیدگاه ژید را در قبال اتوبیوگرافی نشان دهیم و انگیزه های وی را در نقش یک راوی فرصت‌طلب مشخص نماییم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The study of André Gide's autobiography writing “Si le grain ne meurt” Based on Philippe Lejeune autobiographical principals: contradiction, reality and paradox

چکیده [English]

The present article aims to study the writing of French writer André Gide (1869-1951) in his autobiographic book “If it die” (1924) and investigate the confrontation between paradox and reality in his personal confessions. In order to recreate the self-image of André Gide as the object of any explorer gaze, Philippe Lejeune’s autobiographical basics is used as a suitable criterion. “Mobile self” or “real self”? This means that by referring to the secondary truth concept which is considered as the inner desire, Gide tries to justify his autobiography in an expedient narrative. Thus, to review “If it die” as a dual work, we recommend that Lejeune’s autobiography basics be applied, so that its contradiction or reality will crystallized in a complex identity. Finally, we will try to investigate Gide’s point of view of autobiography and identify his motives as an opportunistic narrator.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autobiography
  • ambiguity
  • Reality
  • Mobile “self”
  • Contradiction