دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران

2 گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

پژوهش پیش رو با هدف تحلیل ویژگی فعالیت های تعاملی- اجتماعی فناورانه در کتاب های آموزشی زبان فرانسه و اجرای آن از سوی مدرسان ایرانی صورت گرفته است. ابزارهای گردآوری داده متضمن کتاب های آموزشی زبان فرانسه و مصاحبه با ۱۸ مدرس بوده و بر این اساس، از دو ابزار تحلیل داده استفاده شده است؛ جدول تحلیل فعالیت های تعاملی – اجتماعی فناورانه و نرم افزار MaxQda. نتایج به دست آمده از تحلیل فعالیت های تعاملی – اجتماعی فناورانه نشان می دهد که این فعالیت ها جایگاه رو به رشدی را در کتاب های آموزشی مورد مطالعه به خود دیده اند. تحلیل مصاحبه ها حاکی از آن است که اغلب مدرسان، فعالیت های تعاملی- اجتماعی فناورانه را به دلایل گوناگونی نظیر کمبود وقت و کمبود امکانات دیجیتالی در آموزشگاه ها انجام نمی دهند. همچنین گفته های برخی از مدرسان گویای این مطلب است که آنها انجام این فعالیت ها را هم ارز استفاده از وب سایت ها برای ارائه تمرینهای زبانی به زبان آموزان، یا برابر با آموزش از راه دور می دانند. مجموع تحلیل ها نشان می دهد مدرسان به دوره های آموزشی نیاز دارند، تا نخست به صورت عملی با مفهوم فعالیت های تعاملی- اجتماعی و سپس فعالیت های تعاملی - اجتماعی فناورانه آشنا شوند و در نهایت، بر اساس گزینشی فکورانه و بر حسب بستر و شرایط تدریس خود، ابزارهای فناورانه را به منظور ایجاد محیطی واقعی در فرایند یاددهی/ یادگیری به کار گیرند.

کلیدواژه‌ها