نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تبریز
2 دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز
چکیده
تصویرشناسی «دیگری» را موضوع اصلی خویش قرار داده و با تکیه بر تحلیل تصاویر به معرفی آن می پردازد. این تصاویر از یک سو، حاصل مشاهده ها و داوریهای نویسنده از دیگری، و از سوی دیگر، حاصل تفکرات و ذهنیت وی میباشد. در این بین، سفرنامه ها نیز نقش مهمی در معرفی دیگری ایفا میکنند. در واقع، مطالعۀ بیگانه همواره موضوع اصلی ادبیات سفر است. پژوهش حاضر، به مطالعۀ تصویر ارائه شده از کشور ایران پس از جنگ جهانی دوم در سفرنامۀ الا میر، نویسندۀ زن اهل سوییس میپردازد. در این مقاله، ابتدا نقش فضای جغرافیایی و تاریخی تصویر شده را در معرفی «دیگری» طبق نظریۀ منظره و طبیعت نزد میشل کولو مورد مطالعه قرار خواهیم داد. سپس، با تکیه بر تعاریف «خود» و «دیگری» از دانیل هانری پاژو، به بررسی شکل گیری این تصاویر خواهیم پرداخت، حقایق فرهنگی و اجتماعی جامعۀ ایرانی را از دید نویسنده مورد مطالعه قرار خواهیم داد و از خلال آن، تاثیرات برخورد با دیگری بر روی خود را نیز مطالعه خواهیم نمود.
کلیدواژهها