نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فرانسه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز
چکیده
پاتریک مودیانو در ایران: از ورودی خاموش تا استقبالی پرشور. این مقاله به بررسی پذیرش آثار پاتریک مودیانو در ایران بر اساس نظریه دریافت که توسط هانس روبرت یاوس مطرح گردیده است، میپردازد. این رویکرد بر نقش فعال خوانندگان و تکامل « افق انتظار» آنها، که تحت تأثیر زمینههای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی قرار دارد، تأکید میکند. هدف این مطالعه تحلیل دلایل موفقیت دیرهنگام مودیانو در ایران و درک این است که چگونه آثار او به تدریج توجه مخاطبان مختلف ایرانی راجلب کرده است. مودیانو که در ابتدا ناشناخته بود، شهرت خود را مدیون جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۴ است. مترجمان و ناشران ایرانی نقش کلیدی در معرفی آثار او به خوانندگان ایفا کردند. مضامین اصلی نویسنده، سبک ساده و شاعرانه او، و همچنین ساختار روایی ترکیبی رمانهایش، مخاطبان بیشتری را در ایران مجذوب کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Patrick Modiano in Iran: From a Silent Entry to an Enthusiastic Reception
چکیده [English]
This article examines the reception of Patrick Modiano's work in Iran, drawing on the reception theory developed by Hans Robert Jauss. This approach emphasizes the active role of readers and the evolution of their "horizon of expectations", influenced by cultural, historical, and social contexts. The study aims to analyze the reasons for Modiano's late success in Iran and to understand how his work gradually won over a diverse audience. Initially unknown, Modiano's fame grew thanks to the Nobel Prize in Literature in 2014. Iranian translators and publishers played a key role in introducing his works to readers. The writer's central themes, his refined and poetic style, as well as the hybrid narrative structure of his novels have captivated an increasingly wide readership in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Reception
- Patrick Modiano
- Hans Robert Jauss
- Iran
- reader
- Reading