دریافت مقاله پژوهشی در زبان پژوهی فرانسه
مقاله پژوهشی
شکاف های درونی: دوگانگی شخصیت‌ها در آثار فرانسوا موریاک از منظر نقد روان شناختی شارل مورون

ویدا امینی بدر؛ آنت آبکه؛ لیلا شوبیری

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 5-35

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.85124.1209

چکیده
  این پژوهش به بررسی چگونگی نشان دادن جهان آثار موریاک می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه این جهان، پیچیدگی درگیری‌های درونی شخصیت‌ها را آشکار می‌کند و در نتیجه، بی‌واسطه نشانگر معضلات جهانی وضعیت بشری است. با کاوش در این درام‌های روان‌شناختی، مشخص می‌شود که تنش‌های موجود میان آرزوهای عمیق و انتظارات اجتماعی، به عنوان مرجعی پایدار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پاتریک مودیانو در ایران: از ورودی خاموش تا استقبالی پرشور

مرضیه بلیغی

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.83700.1203

چکیده
  پاتریک مودیانو در ایران: از ورودی خاموش تا استقبالی پرشور. این مقاله به بررسی پذیرش آثار پاتریک مودیانو در ایران بر اساس نظریه دریافت که توسط هانس روبرت یاوس مطرح گردیده است، می‌پردازد. این رویکرد بر نقش فعال خوانندگان و تکامل « افق انتظار» آنها، که تحت تأثیر زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی قرار دارد، تأکید می‌کند. هدف این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تخیل در خودنگری نزد الیف شافاک: بیان خویشتن در جامعه ای مردسالار

شراره چاوشیان؛ نجمه شادآرام

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.84383.1205

چکیده
  نزد الیف شافاک، نویسنده، داستان‌ کوتاه­نویس، رساله‌نویس، سخنران، متخصص و فعال علوم سیاسی، ابعاد زندگی‌نامه به محدودیت‌های یک زندگی ختم نمی‌شود. شافاک به عنوان نماینده جامعه نویسندگان زن، تلاشی نسبتاً متکثر برای کشف «خود» فیزیکی، خانوادگی، اجتماعی و تاریخی خود را انجام می‌دهد که همان تلاش همه نویسندگان زن یا همه زنانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دستور آشپزی در کلاس زبان: صحبت در باره فرهنگ آشپزی خود

ناهید جلیلی مرند؛ عاطفه نوارچی

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 89-120

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.85434.1210

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی دستو‌رهای آشپزی سنتی ایرانی در کلاس‌های زبان فرانسه کشورمان با تاکید بر دستاوردهای زبان‌شناسی، فرهنگی و اجتماعی-روانشناسی آنها می‌پردازد. سئوال پژوهش ما چگونگی استفاده موثر دستورهای مختلف آشپزی در کلاس‌های زبان است. با استفاده از پیکره‌ی پژوهش در این زمینه، کتاب طعم های سرزمین من، در بخش تحلیلی مقاله، نکات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازآفرینی طنزآمیز رمان جاسوسی: مورد مطالعه رمان فلش مموری اثر ژان فیلیپ توسان

زهرا حاجی بابایی؛ صفورا ترک لادانی

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 121-144

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.84323.1204

چکیده
  رمان فلش مموری اثر ژان فیلیپ توسان که در دسته رمان‌های تکنولوژیک قرار می‌گیرد، دارای سبکی پیچیده است. این اثر گاهی به رمان‌های علمی‌تخیلی نزدیک می‌شود، سپس به فضای رمان‌های جاسوسی وارد می‌شود و در نهایت به رمان‌ی اخلاقی تبدیل می‌شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا نویسنده مدل پارودی رمان‌های جاسوسی را که تکنیک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی بهبود درک مطلب شنیداری نزد فراگیران زبان فرانسه: مطالعه‌ای درباره اثربخشی متن میانجی

سیاوش هاشمیان؛ حمیدرضا شعیری؛ محمود رضا گشمردی؛ رویا لطافتی

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 145-165

https://doi.org/10.22054/rlf.2024.77517.1183

چکیده
  در این مطالعه سعی شده است تأثیر متن میانجی بر درک شنیداری گروهی از فراگیران زبان فرانسه بررسی گردد که درطی آن، دو گروه از زبان‌آموزان از طریق انجام مجموعه ای از تمرینات درک مطلب شفاهی مقایسه شده‌اند. هدف این مطالعه ارزیابی تأثیر این متون بر بهینه‌سازی بار شناختی و دسترسی به محتوای کلی است.رویکرد این تحقیق بر میانجی‌گری شناختی تمرکز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر فعالیت‌های اجتماعی-تعاملی فناورانه بر تولید گفتاری فرانسه‌آموزان ایرانی سطح مبتدی

مرضیه مهرابی؛ نازنین حبیبی شاندیز

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 167-200

https://doi.org/10.22054/RLF.2025.83626.1202

چکیده
  جستار پیش‌رو تأثیر فعالیت‌های اجتماعی تعاملی فناورانه را بر مهارت تولید گفتاری فرانسه‌آموزان ایرانی سطح A2 در قالب یک دورۀ مکالمه از راه دور بررسی می‌کند. در این پژوهش، نه زبان‌آموز در دوازده جلسۀ کلاس شرکت کردند که بر اساس موضوعات گوناگون و با هدف انجام فعالیت‌های اجتماعی تعاملی فناورانه طراحی شده بودند. روش تحقیق از نوع ترکیبی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر استراتژی‌های یادگیری بر تولید نوشتاری در زبان فرانسه: مطالعه ای انجام شده در یک محیط دانشگاهی ایرانی

معصومه محمدی کلان؛ سعدی جعفری کاردگر؛ علیرضا غفوری

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 201-228

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.84937.1207

چکیده
  چکیدهاین پژوهش به بررسی بهبود تولید نوشتاری دانشجویان در زبان فرانسه به‌عنوان زبان خارجی و ارتباط آن با نگرش‌ها و استراتژی‌های یادگیری آن‌ها می‌پردازد. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی این مسئله است که آیا نگرش‌های مثبت و استراتژی‌‌های یادگیری مؤثر مستقیماً بر توسعۀ مهارت‌های نگارشی تأثیر می‌گذارند یا خیر. داده‌ها از 47 دانشجو از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازآفرینی ناخودآگاهِ متن در ترجمه: موردپژوهی نادیا اثر آندره برتون.

صدیقه شرکت مقدم؛ فرناز ساسانی؛ مینا مظهری؛ مریم نظامی

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 229-250

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.83263.1199

چکیده
  کتاب نادیا اثر آندره برتون به عنوان یک ژانر فراواقع‌گرایانه، آکنده از جملاتی است که در زیرساختِ خود، ناخودآگاه، وهم و تخیّل نویسنده را به تصویر کشیده‌است. در این پژوهش برآنیم تا برمبنای آراء ژان بلمن-نوئل از منظر تحلیل و کشف ناخودآگاه متن، به بررسی ترجمۀ کاوه میرعباسی بپردازیم تا دریابیم آیا مترجم به درستی عناصر روانشناسانه را که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل ریخت شناسی و روایی داستان ضحاک ماردوش

طاهره زاهدی

دوره 5، شماره 10 ، اسفند 1403، صفحه 251-269

https://doi.org/10.22054/rlf.2025.83375.1200

چکیده
  ولادیمیر پراپ به‌عنوان ساختارگرا و مردم‌شناس روسی تلاش کرد نظام واحدی را تدوین کند که در همۀ داستان‌ها بدون در نظر گرفتن واگرایی زبان، ادبیات و فرهنگ کار کند. کتاب شاهنامۀ فردوسی یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی است که میراث فرهنگی و هویت گذشتۀ تاریخی ما محسوب می‌شود. هدف این پژوهش آن است که نشان دهد آیا تمام این ساختارهای ثابت و کارکردهای ...  بیشتر