نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد ، دانشگاه تربیت مدرس گروه آموزش زبان فرانسه
3 دانشیار گروه زبان فرانسه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران؛ ایران
4 استاد گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در این مطالعه سعی شده است تأثیر متن میانجی بر درک شنیداری گروهی از فراگیران زبان فرانسه بررسی گردد که درطی آن، دو گروه از زبانآموزان از طریق انجام مجموعه ای از تمرینات درک مطلب شفاهی مقایسه شدهاند. هدف این مطالعه ارزیابی تأثیر این متون بر بهینهسازی بار شناختی و دسترسی به محتوای کلی است.
رویکرد این تحقیق بر میانجیگری شناختی تمرکز دارد که بر میانجیگری شناختی به عنوان یک استراتژی کلیدی برای تقویت درک شفاهی تأکید دارد. درک شناختی، بر پایه هدایت توجه و حافظه، در قلب این روش قرار دارد.
روششناسی شامل آزمایشهایی با گروههای آزمایش و شاهد، تجزیه و تحلیل عملکرد و مشاهده مستقیم است. نتایج بدست امده حاکی از بهبود قابل توجهی در نتیایج گروه آزمایش می باشد و بدین صورت این نکته را تأیید میکند که متون میانجی، بار شناختی را بهینه کرده و دسترسی به محتوا را تسهیل میکنند.
بر پایه آنچه تحقیق شد می توان به روند افزایشی تعداد پاسخهای صحیح در طول تمرینهای شنیداری در نزد گروه آزمایش اذعان داشت و نیز بر اساس پاسخهای دادهشده به پرسشنامه این پیشرفت به طرز معنا داری قابل مشاهده بوده که در نتیجه بر تاثیر مثبت استفاده از متون میانجی به عنوان یک ابزار جهت آمادهسازی شناختی تأیید میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Improving Listening Comprehension in French as a Foreign Language: A Study on the Effectiveness of Mediating Texts
چکیده [English]
This study aims to examine the impact of mediating texts on listening comprehension among learners of French as a foreign language. Two groups of learners were compared through a series of listening comprehension exercises. The study seeks to evaluate the effect of mediating texts on optimizing cognitive load and facilitating access to overall content.
The article highlights the crucial role of cognitive mediation as a key strategy for enhancing listening comprehension and facilitating the reception of spoken content by directing attention toward deeper understanding. Cognition—encompassing memory and attention—is central to our approach, using mediating texts to cognitively prepare learners for listening tasks.
The methodology includes a field study involving an experimental group and a control group, along with an analysis of their performance. The results reveal a noticeable improvement in the experimental group, confirming that mediating texts optimize cognitive load and ease access to content.
We observe that the increasing number of correct answers in listening exercises, as well as the responses to the questionnaire, illustrate these improvements. Altogether, this confirms the success of mediating texts as a tool for cognitive preparation.
کلیدواژهها [English]
- French learners
- listening comprehension
- Mediation
- cognitive strategy
- mediating text