نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 گروه فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
ادغام فناوریهای دیجیتال در آموزش زبانهای خارجی در عصر حاضر یک انقلاب آموزشی واقعی است که فرصتهای جدیدی برای تنوعبخشی به روشهای یادگیری فراهم میکند. این مطالعه اثربخشی برنامه آموزشی دولینگو را در یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی توسط زبان آموزان ایرانی ۱۸ تا ۲۵ ساله بررسی میکند. با اتخاذ رویکرد روششناسانه ترکیبی، شامل رویکردهای کمی و کیفی، ادراکات، انگیزه و عوامل تسهیلگر یا ممانعتکننده در پایداری دانشآموزان در استفاده از این ابزار دیجیتال را کاوش مینماید. بر اساس مدل پذیرش فناوری، تحلیل تفاوتهای تاثیر بر اساس سطح زبانی را نشان میدهد و محدودیتهای آن در مهارتهای گفتاری و تعاملات واقعی را برجسته میسازد. نتایج نشان میدهند که دولینگو منبع موثری برای یادگیری زبان فرانسه است، اما برای تسلط کامل، به ویژه در مهارتهای گفتاری، کافی نیست. پیشنهاداتی برای یک ادغام آموزشی مؤثرتر و مکمل با سایر ابزارها ارائه شده است تا میزان مشارکت و موفقیت زبان آموزان بهینه شود.
کلیدواژهها