شیرین محمدی؛ رویا لطافتی؛ روح الله رحمتیان
چکیده
امروزه ارتباطات نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند ، بنابراین یادگیری یک زبان خارجی از امتیاز ویژه ای برخوردار است که یادگیری زبان فرانسوی نیز از این امر مستثنی نیست. طبق آخرین تحقیقات، بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان، دوران کودکی است . نکته مهم در آموزش زبان به کودکان،ایجاد فضایی است که زبان آموز کودک در آن از یادگیری زبان لذت ببرد. ...
بیشتر
امروزه ارتباطات نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند ، بنابراین یادگیری یک زبان خارجی از امتیاز ویژه ای برخوردار است که یادگیری زبان فرانسوی نیز از این امر مستثنی نیست. طبق آخرین تحقیقات، بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان، دوران کودکی است . نکته مهم در آموزش زبان به کودکان،ایجاد فضایی است که زبان آموز کودک در آن از یادگیری زبان لذت ببرد. هدف این پژوهش بررسی نقش سبک های یادگیری در آموزش زبان فرانسه به کودکان ایرانی است. بنابراین مسئله این پژوهش بدین صورت بیان میگردد:"چگونه مدرسان زبان فرانسه ، که دارای مدرک زبان فرانسه هستند یا تسلط کافی بر این زبان دارند ، در آموزش زبان فرانسه به کودکان ایرانی به سبکهای یادگیری آنها توجه میکنند؟"برای پاسخ به این مسئله، یک پرسشنامه آنلاین تهیه کردیم و آن را میان 13 مدرس زبان فرانسه که از مدرسه دبستان غیر دولتی "بامداد پارسی" و موسسه "ایرانمهر" بودند، توزیع کردیم. از یافته ها درمی یابیم که سبک یادگیری غالب اکثر کودکان ، دیداری و حرکتی است و مدرسان فعالیت های آموزشی خود را متناسب با آنها آماده و اجرا می کنند. در کلاس های گروهی پرجمعیت، معلمان فعالیت های آموزشی خود را بیشتر بر اساس سه سبک یادگیری(بصری، حرکتی، شنیداری) طراحی می کنند.
آسیه خواجه علی؛ محمود رضا گشمردی؛ روح الله رحمتیان؛ رویا لطافتی
چکیده
از بین وظایفی که معلمان بر عهده دارند، به نظر میرسد یکی از مواردی که بیشتر مایهی دغدغه ی آنهاست، ارزشیابی میزان یادگیری زبانآموزان باشد، آن هم در رویکرد کنشی و به ویژه رویکرد مبتنی بر تواناییهای ایشان. ارزشیابی مرحلهای اساسی در فرآیند یادگیری است که هم به یادگیری بهتر و هم به رضایت فراگیران کمک میکند، و به عبارت دیگر، عنصری ...
بیشتر
از بین وظایفی که معلمان بر عهده دارند، به نظر میرسد یکی از مواردی که بیشتر مایهی دغدغه ی آنهاست، ارزشیابی میزان یادگیری زبانآموزان باشد، آن هم در رویکرد کنشی و به ویژه رویکرد مبتنی بر تواناییهای ایشان. ارزشیابی مرحلهای اساسی در فرآیند یادگیری است که هم به یادگیری بهتر و هم به رضایت فراگیران کمک میکند، و به عبارت دیگر، عنصری جدایی ناپذیر از این فرآیند است که گاه از چشم معلمان پنهان مانده و اهمیت آن مورد توجه آنها و موسسات آموزشی قرار نمی-گیرد. بنابراین، به منظور تقویت یادگیری و تشخیص میزان رشد تواناییهای زبانآموزان در پایان دورهی آموزشی، نحوهی عملکرد معلمان در ارزشیابی نیازمند تغییراتی است که به پیشرفت در یادگیری منجر شود. بدین منظور، آگاهی از عمکرد معلمان در ارزشیابی و شیوههایی که آنها در ارزشیابی زبانآموزان به کار میگیرند، ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش عملکرد گروهی از معلمان زبان فرانسه در ارزشیابی زبانآموزان و در اتخاذ تصمیم نهایی در این زمینه مورد مطالعه قرار گرفتهاست. انتایج این تحقیق نشان می دهد که عملکرد معلمان در ارزشیابی به خوبی با دیدگاه های جدید ارزشیابی سازگار نیست. بنابراین این نتایج می توانند در طراحی برنامههای آموزشی در جهت حرفهای کردن عملکرد ارزشیابی معلمان زبان فرانسه مفید واقع شود.