نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای گروه فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 استادیار گروه فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده
چکیده
این پژوهش به بررسی بهبود تولید نوشتاری دانشجویان در زبان فرانسه بهعنوان زبان خارجی و ارتباط آن با نگرشها و استراتژیهای یادگیری آنها میپردازد. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی این مسئله است که آیا نگرشهای مثبت و استراتژیهای یادگیری مؤثر مستقیماً بر توسعۀ مهارتهای نگارشی تأثیر میگذارند یا خیر. دادهها از 47 دانشجو از طریق پرسشنامهها و متون نوشتاری جمعآوری شده در قالب پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شد. نتایج نشان میدهد که انگیزۀ صرف برای بهبود تولید نوشتاری کافی نیست، بلکه استراتژیهای یادگیری متنوع ـ بهویژه مطالعۀ منظم و تمرین نوشتن ـ بیشترین تأثیر را داشتهاند. تحلیل دادهها نشان میدهد که مطالعۀ مستمر موجب غنای واژگانی (+0.75) و بیان ایدهها (+0.78) شده است، در حالیکه تمرین نوشتن دقت گرامری را بهبود بخشیده است (+0.41). در مقابل، استفاده از منابع برخط، هرچند برای یادگیری واژگان مفید بوده است، تأثیر محدودی بر دقت گرامری داشته است (+0.30). این یافتهها اهمیت استراتژیهای یادگیری فعال و متنوع را در بهبود مهارتهای نگارشی برجسته میسازد و زمینه را برای تحقیقات آتی فراهم میسازد که ابزارهای آموزشی تعاملی و روشهای یادگیری بلندمدت را ادغام میکنند .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The impact of learning strategies on written production in french: Study conducted in an Iranian academic context
چکیده [English]
This study examines the improvement of student’s written production in French as a foreign language and its relationship with their attitudes and learning strategies. The main objective is to assess whether positive attitudes and effective learning strategies directly influence the development of writing skills. Data were collected from 47 students through questionnaires and written productions gathered in the form of pre-tests and post-tests. The results show that motivation alone is not sufficient to improve written production. It is the varied learning strategies- particularly regular reading and writing practice- that have had the most significant impact. The analysis reveals that reading has promoted vocabulary reveals that reading has promoted vocabulary enrichment (+0.75) and idea expression (+0.78), while writing practice has improved grammatical accuracy (+0.41). In contrast, the use of online resources, although useful for vocabulary learning, has had a more limited impact on grammatical accuracy (+0.30). These findings highlight the importance of active and diversified learning strategies in enhancing writing skills and open up prospects for future research incorporating interactive educational tools and long-term learning approaches.
کلیدواژهها [English]
- Written production
- Learning Strategies
- Writing skills
- Textual coherence
- Vocabulary enrichment
- Student attitudes