نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران
2 Département de langue et littérature françaises, Facultés des langues et littératures étrangères, Université de Téhéran, Téhéran, Iran.
چکیده
جستار پیشرو تأثیر فعالیتهای اجتماعی تعاملی فناورانه را بر مهارت تولید گفتاری فرانسهآموزان ایرانی سطح A2 در قالب یک دورۀ مکالمه از راه دور بررسی میکند. در این پژوهش، نه زبانآموز در دوازده جلسۀ کلاس شرکت کردند که بر اساس موضوعات گوناگون و با هدف انجام فعالیتهای اجتماعی تعاملی فناورانه طراحی شده بودند. روش تحقیق از نوع ترکیبی، یعنی کمّی (پیشآزمون و پسآزمون تحلیلشده با نرمافزار (SPSSو کیفی (تولیدات گفتاری زبانآموزان در حین جلسات و مصاحبهها) بود. نتایج آماری تفاوت معنادار میان پیشآزمون و پسآزمون را نشان دادند که بیانگر پیشرفت زبانآموزان در مهارت تولید گفتاری است. هرچند تفاوت معناداری در عملکرد زبانآموزان میان فعالیتهای فعالیتهای اجتماعی تعاملی فناورانه گوناگون مشاهده نشد، اما این عدم تفاوت حاکی از پیشرفت منظم آنان، فارغ از نوع هر یک فعالیتها بوده است. همچنین، تحلیل مصاحبهها دیدگاههای متفاوت دربارۀ تجربۀ یادگیری زبانآموزان با این روش و نیز پیشنهادهایی جهت بهبود آن را به دست داد. به طور کلی، فعالیتهای اجتماعی-تعاملی فناورانه نقش قابلتوجهی در بهبود آموزش تولید گفتاری در دورههای مکالمه ایفا و نیز یادگیری تعاملی و واقعی را تقویت میکنند. با این حال، اثربخشی بهینۀ آنها مستلزم طراحی دقیق آموزشی، لحاظ کردن دورههای آموزشی فناورانه برای زبانآموزان و نیز توجه متوازن به کلیۀ مولفههای زبانی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Digital Tasks on the Oral Production of Beginner-Level Iranian Learners
چکیده [English]
This research examines the impact of digital tasks on the oral production of Iranian A2-level FLE learners in the context of a distance conversation course. Nine participants took part in twelve sessions organized around five themes, during which carefully planned digital tasks were implemented. The methodology combines quantitative approaches (pre-test and post-test analyzed using SPSS software) and qualitative approaches (analysis of learners' oral productions and interviews). Statistical analyses highlight a significant improvement between the pre-test and post-test, confirming overall progress in learners' oral productions. Although no notable differences were observed in learners' performance across different digital tasks, this consistency underscores steady development regardless of the nature of the task. Additionally, learners' feedback collected during interviews reveals varied perceptions of their learning experience, highlighting both positive aspects and suggestions for improvement regarding the implemented intervention. In conclusion, digital tasks significantly enrich the teaching of oral production in conversation courses by fostering interactive and authentic learning. However, their full effectiveness relies on rigorous teaching planning, including technological training for learners to optimize results and develop different linguistic skills in a balanced manner.
کلیدواژهها [English]
- Digital tasks
- oral production
- French as a foreign language (FLE) teaching
- Iranian learners
- A2 level
- pedagogical practices