مقاله پژوهشی
سعیده بوغیری؛ محمود رضا گشمردی؛ رویا لطافتی؛ پریوش صفا
چکیده
بررسی موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی پارادایم نسبتا تازهای را در حوزه پژوهشهای روانشناسی آموزش در دنیا تشکیل میدهد و کشورهای انگلیسیزبان، به خصوص ایالات متحده و کانادا در این قلمرو پیشرو هستند. مفهوم موفقیت تحصیلی تقریبا از دو دهه پیش در پژوهشهای ایران نیز مطرح شده است. با این حال بیشتر این پژوهشها به سطوح دبستان و دبیرستان ...
بیشتر
بررسی موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی پارادایم نسبتا تازهای را در حوزه پژوهشهای روانشناسی آموزش در دنیا تشکیل میدهد و کشورهای انگلیسیزبان، به خصوص ایالات متحده و کانادا در این قلمرو پیشرو هستند. مفهوم موفقیت تحصیلی تقریبا از دو دهه پیش در پژوهشهای ایران نیز مطرح شده است. با این حال بیشتر این پژوهشها به سطوح دبستان و دبیرستان مربوط میشوند، بنابراین آموزش عالی توجه ویژهای را در این خصوص طلب میکند، به خصوص با در نظر گرفتن این امر که امروزه تحصیلات دانشگاهی گذرگاه اصلی به سوی حرفهایسازی و تربیت شهروندان آینده به شمار میرود و بویژه در حوزه زبان های خارجی. در این مقاله پیش از هر چیز به ارائه تعاریفی از مفهوم موفقیت تحصیلی دانشجویان در ایران میپردازیم. به عبارت دقیقتر تلاش میکنیم به روشنسازی شماری از تفاوتهای موجود بافتی در سطح اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و نظام دانشگاهی بین کشورهای یادشده و ایران بپردازیم. این تحقیق بر اساس رویکرد توصیفی تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای بیشتر بصور ت کیفی تا کمی بر مطالعه مفهوم موفقیت دانشگاهی متمرکز است. به این ترتیب، میتوانیم به مطرح کردن مفهوم موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی در یک پارادایم مستقل پژوهشی بپردازیم تا به نحوی نظاممندتر و به خصوص بافتمحور به پیشبرد این موضوع در پژوهشهای مربوط به روانشناسی آموزش در حوزه زبان فرانسه در ایران کمک کنیم.
مقاله پژوهشی
امیرحسین دلیریان؛ مجید یوسفی بهزادی
چکیده
چکیده :مقاله حاضر هدف دارد به مطالعه پیوند سیاسی میان رومن رولان (1944-1866) و ماهاتما گاندی (1869-1948) پرداخته و اهمیت "عدم خشونت" را به عنوان پایه و اساس هر صلح پایدار، نمایان سازد. بعلاوه، دو واژه متضاد خشونت (جنگ) و عدم خشونت (خرد) علاوه بر نزدیک کردن فرانسه به هند، رومن رولان و گاندی را بعنوان طلایه داران صلح و استقلال ملی معرفی می نماید. با ...
بیشتر
چکیده :مقاله حاضر هدف دارد به مطالعه پیوند سیاسی میان رومن رولان (1944-1866) و ماهاتما گاندی (1869-1948) پرداخته و اهمیت "عدم خشونت" را به عنوان پایه و اساس هر صلح پایدار، نمایان سازد. بعلاوه، دو واژه متضاد خشونت (جنگ) و عدم خشونت (خرد) علاوه بر نزدیک کردن فرانسه به هند، رومن رولان و گاندی را بعنوان طلایه داران صلح و استقلال ملی معرفی می نماید. با تاثیر پذیری از گاندی، نویسنده فرانسوی اعتقاد دارد که باید تاکتیک عدم خشونت برای نجات بشریت بکار گرفته شود، زیرا بشریت بدلیل فقدان ایمان واقعی زایل شده است : شآن و وقار انسانی با ایمان الهی پیوند دارد. علاوه براین، انگیزه رومن رولان برای پذیرش روش گاندی در من الهی توجیع می گردد که با من شخصی در تضاد است. بنابراین تلاش خواهیم کرد اهمیت خرد در مبادلات اجتماعی-سیاسی میان این دو متفکر متعهد را نشان دهیم و در آنجا دلیل هر مبارزه فردی را مشخص نماییم.
مقاله پژوهشی
Nahid Djalili Marand
چکیده
در مقاله حاضر ساختار کلام اضافی جمله، ویژگیهای آن، جایگاه و نقشهایش در زبان فرانسه بررسی شده تا ببینیم آیا ساختار مورد نظردرزبان فارسی ویژگیهای خود را حفظ میکند، آیا همان نقش ها را ایفا میکند و در همان جایگاه قرار میگیرد یا خیر. برای انجام این مطالعهی تطبیقی کتاب موندو و داستانهای دیگر، اثر لوکلزیو، و دو ترجمهی فارسی ...
بیشتر
در مقاله حاضر ساختار کلام اضافی جمله، ویژگیهای آن، جایگاه و نقشهایش در زبان فرانسه بررسی شده تا ببینیم آیا ساختار مورد نظردرزبان فارسی ویژگیهای خود را حفظ میکند، آیا همان نقش ها را ایفا میکند و در همان جایگاه قرار میگیرد یا خیر. برای انجام این مطالعهی تطبیقی کتاب موندو و داستانهای دیگر، اثر لوکلزیو، و دو ترجمهی فارسی آن را انتخاب کردهایم، چرا که نویسنده جملات خود را با ساختار کلام اضافی گسترش داده است. چنین کارپژوهشی باید با تکیه بر علم نحو و ترجمهشناسی انجام شود، ما نیز به رویکرد گرایشهای ریخت شکنانهی آنتوان برمن توسل جسته ایم. چهارچوب نظری پژوهش بر پایه نقطه نظرهای دو زبانشناس، الیویه سوته و فرانسواز دوبوا-شارلیه استوار است. روش پژوهش به این شیوه انجام شده: ساختارهای کلام اضافی را در تمام جملات انتخابی از پیکره مشخص نموده و با استناد به تئوری مورد نظر برمن مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم.
مقاله پژوهشی
Yassine Kartit
چکیده
: خلاصهدر عصر حاضر که جهانی شدن همه جا را مورد هجوم خود قرار داده است، جایگاه فرد ، هویت و فرهنگ او می باید در علوم انسانی ، بویژه در تعلیم و تربیت و آموزش بازنگری شود. این مسئله ما را بسمت بررسی جدی رویکردهای فرهنگی / هویتی زبان آموز ـ مخاطب در کلاس درس آموزش و فراگیری زبان واداشت. هدف اصلی این تحقیق، بررسی این عناصر فرهنگی است که بوضوح ...
بیشتر
: خلاصهدر عصر حاضر که جهانی شدن همه جا را مورد هجوم خود قرار داده است، جایگاه فرد ، هویت و فرهنگ او می باید در علوم انسانی ، بویژه در تعلیم و تربیت و آموزش بازنگری شود. این مسئله ما را بسمت بررسی جدی رویکردهای فرهنگی / هویتی زبان آموز ـ مخاطب در کلاس درس آموزش و فراگیری زبان واداشت. هدف اصلی این تحقیق، بررسی این عناصر فرهنگی است که بوضوح در کلاس های آموزش زبان دیده می شوند و تا کنون در جایی عنوان نشده اند. واژه های کلیدی: آموزش ، هویت ، تعلیم و تربیت ، فرهنگ ، جهانی سازی و انسان گرایی
مقاله پژوهشی
اسدالله محمدزاده
چکیده
در طول تاریخ جدید، به ویژه از قرن 16 تا 18، زمانی که سفر اروپاییان، از کشیشان گرفته تا نویسندگان و بازرگانان، به ایران رشد کرد، ارمنستان نیز به عنوان معبری در برنامة سفر این مسافران که بسیاری از آنها فرانسوی بودند، جایی پیدا کرد. با این حال، تعداد مسافرانی که از ارمنستان میگذرند، در مقایسه با تعداد کل مسافران اروپایی که وارد ایران شدهاند، ...
بیشتر
در طول تاریخ جدید، به ویژه از قرن 16 تا 18، زمانی که سفر اروپاییان، از کشیشان گرفته تا نویسندگان و بازرگانان، به ایران رشد کرد، ارمنستان نیز به عنوان معبری در برنامة سفر این مسافران که بسیاری از آنها فرانسوی بودند، جایی پیدا کرد. با این حال، تعداد مسافرانی که از ارمنستان میگذرند، در مقایسه با تعداد کل مسافران اروپایی که وارد ایران شدهاند، قابل توجه به نظر نمیرسد. این مقاله پیشنهاد میکند در انتخاب مسیر سفر بین ایران و اروپا توسط مسافران فرانسوی، مکان ارمنستان را در این دوره بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهد که چرا فرانسویها به ندرت این مسیر را برای آمدن به ایران انتخاب میکنند؟ به نظر میرسد چندین عامل اساسی در این امر نقش داشته باشد. در کنار موقعیت جغرافیایی ارمنستان و همچنین نقش دولت عثمانی در رقابت با امپراطوری صفویه، برای حفظ موقعیت خود در منطقه و کنترل هجوم مسافران به ایران، نقش کلیسای ارمنی نیز تعیینکننده به نظر میرسد. میشود اینگونه گفت که ارمنستان واقعاً مایل بود از رقابت همسایگان قدرتمند ایران یعنی روسیه و امپراتوری عثمانی دوری کند و از سوی دیگر اهداف مذهبی اروپاییها را در تضاد با اهداف خود می دید.
مقاله پژوهشی
شراره چاوشیان؛ روژین سادات رضوی
چکیده
پابلو نرودا یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم است که آثار متعددی منتشر کرده است. آنچه او را از دیگر شاعران متمایز میسازد، تنوع موضوع در شعر و همچنین زبان ساده و شخصیای است که در اشعار عاشقانه خود به کار میبرد. در این مقاله، با توجه به نظریات هانری مشونیک، زبان شناس، شاعر و نظریه پرداز فرانسوی و به ویژه با توجه به دیدگاه وی در مورد ...
بیشتر
پابلو نرودا یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم است که آثار متعددی منتشر کرده است. آنچه او را از دیگر شاعران متمایز میسازد، تنوع موضوع در شعر و همچنین زبان ساده و شخصیای است که در اشعار عاشقانه خود به کار میبرد. در این مقاله، با توجه به نظریات هانری مشونیک، زبان شناس، شاعر و نظریه پرداز فرانسوی و به ویژه با توجه به دیدگاه وی در مورد حذفیات و اضافات، ترجمههای فرانسه و فارسی اثر صد غزل عاشقانه را به طور مفصل و با ذکر مثال مقایسه میکنیم. هدف این تحقیق، یافتن پاسخ به سؤالاتی در رابطه با امکان نزدیک کردن شکل و محتوی در ترجمه شعر به زبان اصلی است، چه بین دو زبان نزدیک چون اسپانیایی و فرانسه و چه بین دو زبان به ظاهر دوراز یکدیگر چون اسپانیایی و فارسی.
مقاله پژوهشی
صدیقه شرکت مقدم؛ سپیده نواب زاده شفیعی؛ فرناز ساسانی؛ فرزانه اکبری
چکیده
زبان محاورهای صادق هدایت، بسیاری از عناصر فرهنگی و فولکلوریک را در نوشتههای خود بازتاب میدهد. این موارد شامل عبارات، اصطلاحات عامیانه و عناصر فرهنگی است که در زبان مقصد وجود ندارد. ترجمۀ عباراتی از این دست کار مترجمان را دشوار کرده است. در این مقاله با بررسی برگردان فرانسۀ داستان کوتاه سه قطره خون ترجمۀ فردریک رضوی، که از نظر ...
بیشتر
زبان محاورهای صادق هدایت، بسیاری از عناصر فرهنگی و فولکلوریک را در نوشتههای خود بازتاب میدهد. این موارد شامل عبارات، اصطلاحات عامیانه و عناصر فرهنگی است که در زبان مقصد وجود ندارد. ترجمۀ عباراتی از این دست کار مترجمان را دشوار کرده است. در این مقاله با بررسی برگردان فرانسۀ داستان کوتاه سه قطره خون ترجمۀ فردریک رضوی، که از نظر فرم و محتوا پیچیدهترین داستان بهنظر میرسد، روش او را در ترجمۀ عناصر فرهنگی از فارسی به فرانسه برجسته کردهایم. در این راستا میبایست مفاهیم فرهنگی این داستان کوتاه را با ترجمههای آن مقابله و بررسی کنیم. با توجه به مدلهای نیومارک و اکسلا دربارۀ ترجمۀ عناصر خاص فرهنگی، در این مقاله نشان دادهایم که ترجمه رضوی برپایۀ معادلهای کارکردی با درجات مختلف فرهنگی استوار است.
مقاله پژوهشی
لیلا شوبیری؛ سینا یارپرور؛ بهنام محرم زاده
چکیده
امروزه عوامل زیادی مثل فضای مجازی و یا بحران های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره، همکاری و تعامل را پیچیدهتر و گستردهتر کرده است. همانطور که میدانیم زبان یک پدیده اجتماعی است بنابراین رابطه بین یادگیری یک زبان خارجه و فاکتورهای اجتماعی از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. در این مطالعه، مسئله اصلی ما این است که چگونه معلمان میتوانند ...
بیشتر
امروزه عوامل زیادی مثل فضای مجازی و یا بحران های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره، همکاری و تعامل را پیچیدهتر و گستردهتر کرده است. همانطور که میدانیم زبان یک پدیده اجتماعی است بنابراین رابطه بین یادگیری یک زبان خارجه و فاکتورهای اجتماعی از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. در این مطالعه، مسئله اصلی ما این است که چگونه معلمان میتوانند با بهکارگیری رویکردهای کاربردی، کلاسی یکپارچه داشته باشند. در این تحقیق هدف ما این است تا با رویکرد مدرسان ایرانی زبان فرانسه در قبال ناهمگونیهای رفتاری، شخصیتی و سنی فراگیران آشنا شویم و به آنها کمک کنیم که تا با این تفاوتها در کلاس به درستی روبهرو شوند و آن را مدیریت کنند. با توجه به فرضیۀ اصلی تحقیق مبنی بر این که مدرس زبان میتواند با ایجاد تعادل در میان تضادهای موجود در کلاس مانند ارتباط یا انزوا، مسئولیت یا بی توجهی، حضور یا غیاب، جوانی یا پیری و غیره نوعی یکپارچگی معنادار ایجاد کند تا آموزش و یادگیری قابل اجرا باشد، قصد داریم به این سؤال پاسخ گوییم که چگونه مدرس میتواند با استفاده یا تغییر روشهای تدریس، عامل ناهمگونی را در کلاس کاهش دهد و یا آن را به سوی اهداف مثبت و کاربردی هدایت کند. برای رسیدن به این اهداف، یک پرسشنامه شامل ۱۹ سوال تشریحی و تحلیلی آماده کردیم و در بین تعدادی مدرس زبان فرانسه توزیع کردیم. طبق پاسخهای جمعآوری شده، آنچه که متوجه شدیم این بود که ناهمگونی در یک کلاس زبان فرانسه همزمان شامل نقاط مثبت و منفی میشود و در واقع این مدرس است که میتواند با انتخاب محتوا، ابزارها و روشهای درست تدریس و بهکارگیری تعامل و همکاری در بین فراگیران، ناهمگونی در کلاس را به بهترین شکل مدیریت کند. بنابراین مهارت و عملکرد مدرس نقش بسیار مهمی در مدیریت تفاوتها در یک کلاس آموزش زبان خارجی دارد.
مقاله پژوهشی
سحر وفایی تاج خاتونی
چکیده
بخش قابل توجهی از ادبیات زادهی سفر است. سفر و جا به جایی ارتباط عمیق و تنگاتنگی که با مفهوم دیگری دارد و در بیشتر موارد پرداختن به یکی، مطالعهی دیگری را نیز به همراه دارد. به دلیل تعامل دائمی ادبیات با سفر و جابهجایی، تلاقی دو مفهوم "فضا" و "دیگری" در رمانهای نویسندگان معاصر بسیار به چشم میخورد. زندگی شخصی زویا پیرزاد، داستان نویس ...
بیشتر
بخش قابل توجهی از ادبیات زادهی سفر است. سفر و جا به جایی ارتباط عمیق و تنگاتنگی که با مفهوم دیگری دارد و در بیشتر موارد پرداختن به یکی، مطالعهی دیگری را نیز به همراه دارد. به دلیل تعامل دائمی ادبیات با سفر و جابهجایی، تلاقی دو مفهوم "فضا" و "دیگری" در رمانهای نویسندگان معاصر بسیار به چشم میخورد. زندگی شخصی زویا پیرزاد، داستان نویس معاصر ایرانی، همیشه تحت تاثیر جا به جایی و سفر بوده است. مفهوم سفر برای پیرزاد فقط معطوف به جا به جایی مکانی نیست بلکه سفرهای خیالی شخصیتها نیز به شناخت و درک هویتشان توسط خواننده کمک شایانی میکند و به او اجازه می دهد تا از طریق مفهوم فضا به گسستهای هویتی آنها دست یابد. تلاقی ِ مفاهیم "فضا" و "دیگری"، عناصر جدایی ناپذیر نوشته-های پیرزاد، بیشتر در رمانهای او، چراغ ها را من خاموش می کنم و عادت می کنیم به چشم میخورد. اخیراً مفهوم "دیگری" از خاستگاه فلسفی توسط منتقدان و نظریه پردازان متعددی بازتعریف و تفصیل شده است. به عقیده امانوئل لویناس، در رابطه میان شخص و دیگری، یک تعهد متقابل وجود دارد، به محض اینکه انسان متوجه حضور دیگری میشود، مسئولیت او شکل میگیرد (لویناس، 1998: 65) . به همین دلیل است که پس از درک دیگران به مسئولیت خود آگاه می شویم. پیرزاد در این دو اثر، تجربیات زندگی شخصیت های زن، کلاریس و آرزو را بازگو می کند. در این پژوهش به بررسی رابطه شخصیتهای زن با فضا و مفهوم دیگری و چگونگی ایجاد مسئولیت در آنها میپردازیم.